Rabu, 11 November 2009

Motivasi dan minat pengaruhi tindakan


MOTIVASI dan minat merupakan dua aspek ciri dalaman seseorang individu yang mampu mempengaruhi tindakan. Gabungan kedua-dua aspek ini membolehkan seseorang individu itu menghadapi cabaran dengan lebih berani, berkeyakinan dan bertanggungjawab.

Walau bagaimanapun ciri-ciri dalaman ini bukanlah sahaja boleh dipupuk secara semulajadi tetapi harus mempunyai daya penggerak melalui rangsangan. Rangsangan inilah yang boleh menimbulkan minat, menggerakkan semangat dan menjana minda ke arah mencapai destinasi yang dihajati.


Dalam hal ini pelajar-pelajar harus mencari rangsangan tersebut yang boleh merupai nasihat, pengalaman, tontonan, lawatan sambil belajar, informasi, kursus atau penglibatan diri dalam satu-satu aktiviti penyuburan diri.


Bak kata pepatah Melayu ”tak kenal maka tak cinta” begitulah juga dengan perkara ini. sebagai contoh seseorang pelajar yang mengikuti taklimat tentang sesuatu bidang kerjaya melalui lawatan atau penglibatan secara langsung di lapangan akan mendapat maklumat secara lebih mendalam dengan merasai sendiri keseronokan bidang kerjaya tersebut.
Dengan itu besar kemungkinan akan mendatangkan kesan yang positif terhadap minat dan motivasi dirinya terhadap bidang kerjaya tersebut.


Oleh yang demikian pelajar seharusnya mengikuti pelbagai program yang mampu menimbulkan minat dan menggerak motivasi diri dalam penentuan masa hadapan pelajar. Dalam kursus-kursus atau kem motivasi yang menumpukan perhatian terhadap kemahiran belajar, kemahiran berkomunikasi dan pemilihan kerjaya, pelajar harus mengambil peluang untuk turut serta.
Penyertaan bukan sekadar memenuhi kehendak ibu bapa atau hanya untuk memenuhi masa lapang sahaja, tetapi perlu mempunyai matlamat dan penglibatan yang menyeluruh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan